Poradnik gastronomiczny, czyli jak otworzyć własny lokal

Poradnik gastronomiczny, czyli jak otworzyć własny lokal.
Prezentujemy 6 kroków, potrzebnych do otwarcia własnej restauracji.

Branżę gastronomiczną albo się kocha, albo nienawidzi. Jeśli zapytasz restauratora, czy poleca otwarcie swojego lokalu, choćby skały… odpowie ostro NIE! „Pieniądze, pot i gorzko- słodkie łzy. To się w ogóle nie opłaca.” Ale czy faktycznie tak jest? Czy to kwestia złego podejścia do tematu? Dowiesz się tego w tym wpisie 😉

Prowadzenie swojego biznesu niezależnie od branży wymaga pomysłu, kontaktów i przede wszystkim pracy, pracy i jeszcze raz pracy. Pewnie istnieją osoby, które wstały rano, wymyślimy sobie, że chcą otworzyć pizzerie, którą sfinansowali rodzice i jakoś się rozkręciło. Zapomnij o tym. Pomyśl o wszystkich najgorszych scenariuszach, które mogą Cię spotkać, nastaw się na to, że tak będzie i przygotuj się do tego A do Z. Czytaj uważnie bo zaczynamy najważniejszą część tego wpisu, jak otworzyć własny lokal gastronomiczny?

Żeby otworzyć lokal musisz mieć plan co to będzie za miejsce, gdzie będzie się znajdować, co będzie serwować i kim chciałbyś żeby byli Twoi klienci. To jest czas na rozmarzenie się i odlecenie myślami daleko ponad chmury. W tym punkcie nic Cię nie ogranicza, jedynie własna kreatywność. Potem pewnie pieniądze, ale do tego przejdziemy później. Weź kartkę, pomyśl co lubisz, w czym jesteś dobry, co najchętniej jedzą Twoi bliscy i znajomi, jakie masz wartości, czego brakuje Ci na rynku gastronomicznym i zapisz to. Wszystko będzie miało znaczenie. To jedynie szkic, który wzbudzi w Tobie zapał i energię do pracy. Pamiętaj, że jeśli Twoją jedyną motywacją są pieniądze, nie zajdziesz za daleko.

Biznesplan ma na celu przeanalizowanie wszystkich szczegółów, wypadków, kosztów, potencjalnych strat, generalnie wszystkiego co złe, zanim weźmiesz się naprawdę do roboty. Im szybciej uświadomisz sobie w co się pakujesz, tym lepiej 😉 Co powinien zawierać taki dokument?

– Opis miejsca

Właściwie zrobiłeś już to w poprzednim punkcie, ale teraz musimy to sformalizować. Podajesz tutaj szczegółowy opis swojego lokalu, jego nazwę oraz lokalizację. Przedstawiasz misję oraz wizję, którą chcesz się kierować. Opisujesz strukturę swojej restauracji, jej koncept i przykładowe menu. Czyli wszystko to, co będzie interesowało Twojego potencjalnego pracownika oraz klienta.

– Analiza rynku i konkurencji

Brzmi skomplikowanie, ale nie jest wcale takie złe. Co musisz zrobić?

  • Analizę rynku, czyli zweryfikować i opisać jak wygląda sytuacja na naszym rynku lokalnym? Co jest, czego brakuje, co ma wzięcie, a co nie?
  • Analizę konkurencji, czyli szukasz swoich wrogów i sojuszników, a potem robisz to co oni, ale lepiej, nie zapominając również o własnych innowacyjnych pomysłach. Tak w wielki skrócie.
  • Analizę grupy docelowej, czyli tworzysz profil swojego klienta, który z chęcią przyjdzie i zamówi coś w Twoim lokalu. Pamiętaj, że każdy jest inny i nie każdy będzie chciał u Ciebie jeść. To jest w porządku!
  • Analizę SWOT. Bardzo przydatne narzędzie do skontrowania ze sobą wszelkich potencjalnych trudności i sukcesów oraz słabych i mocnych stron. Ten jeden raz podziękujesz Panu z WOS-u.

– Plan inwestycyjny

Czas na pieniądze. Na tym etapie pewnie będziesz chciał zrezygnować z pomysłu, ale nie martw się, przy finansowaniu będzie jeszcze gorzej.

  • W celu wyliczenia kosztów na start, dobrą decyzją będzie skierowanie się do osób, które zajmują się tworzeniem planów technologicznych. To idealna okazja na zaprzyjaźnienie się z dystrybutorami i znalezienie swoich dostawców. Tutaj płynnie przejdziemy do zareklamowania naszych usług. Mówiąc „naszych” mam na myśli usług FormaFood. Jako dystrybutorzy sprzętu gastronomicznego oprócz sprzedaży sprzętu od producentów w niższych cenach, wykonujemy również projekty technologiczne. Tłumacząc te niezbyt zrozumiane sformułowania, naszym zadaniem jest zaprojektowanie Twojej przyszłej kuchni i wyliczenie wszelki kosztów, na które powinieneś się przygotować na start. Oprócz sprzętu będziesz potrzebować również lokalu, w którym ten sprzęt będziesz trzymał. To w zasadzie powinno znaleźć się na samej górze tego akapitu, ale wtedy reklama nie przeszłaby tak gładko 😉 Możesz pomyśleć również o stronie internetowej, reklamie czy innych działaniach marketingowych. Nie jest to konieczne, ale może pomóc urosnąć Ci na rynku gastronomicznych.
  • W koszta stałe ( miesięczne) wliczymy wypłaty dla personelu, opłatę za surowce oraz rachunki za eksploatację lokalu i inne działania marketingowe.
  • Zorientuj się czy w danym okresie nie działają różnego rodzaju dotację, które mogą wspomóc Cię w finansowaniu swojego planu. Takie informacje powinny mieć również dystrybutorzy i dostawcy, z którymi nawiążesz kontakt.
  • Dobrze jest wykonać analizę progu rentowności, czyli jakie rozmiary sprzedaży – przy danych cenach i kosztach – pozwalają osiągnąć przychody pokrywające koszty własne. To dosyć kluczowe w prowadzeniu własnego biznesu.

Masz pomysł, masz pieniądze, posiadasz zarejestrowaną działalność gospodarczą. Nadszedł czas na finansowanie swojej restauracji. Jakie mamy możliwości w wyboru lokalu? Wynajem, kupno lub budowa swojego miejsca. Zasmucę Cię, ale każda wymaga dużego nakładu finansowego. Najważniejsze jest to, aby dopasować miejsce i jego lokalizację pod swoje potrzeby i budżet. Lokal w centrum będzie łatwiejszy do znalezienia i pewnie częściej odwiedzany, ale jego wynajem prawie na pewno będzie droższy niż zakładasz. Lokalizacja bardziej na obrzeżach może być tańsza, ale tym samym mniej oblegana, a więc wykosztujesz się na reklamę i marketing. Chcesz stworzyć tanią restaurację dla studentów? Otwórz lokali przy uczelni. Chcesz stworzyć punkt zebrań fanów sportu? Nie rób go przy szkole, w innym wypadku nie będziesz mógł serwować zimnego piwa i orzeszków do meczu piłki nożnej.

Jak już znajdziesz swoje wyjątkowe miejsce, zacznie się jazda bez trzymanki. Czas na formalności…Twoja przyszła restauracja musi spełniać wytyczne Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciw Pożarowej, Sanepidu oraz Inspektora Nadzoru Budowlanego. Musisz zakupić gaśnicę, nalepki i tablice informacyjne. Jeśli spodobał Ci się pomysł na piwko i orzeszki to niestety musisz też zdobyć koncesję.

Sam niestety udźwigniesz lokalu, potrzebujesz do tego personelu. Zajmowanie się biznesem, kuchnią, zakupami, pieniędzmi i social mediami samemu nie jest wykonalne. Rozdziel te obowiązki, nie bądź sknerą. Za dobrą pracę, warto płacić bo przynosi ona długofalowe efekty. W zależności od Twoich potrzeb i własnych umiejętności, będziesz potrzebować szefa kuchni i kucharzy, kelnerów, księgowego, dostawców surowców oraz sprzętu, o którym pisaliśmy już wyżej. Ewentualnie możesz zastanowić się nad osobą, która zajmie się marketingiem i reklamą Twojego lokalu. Takie osoby nie biorą mało, ale to naprawdę świetnie podbija statystyki lokalu. Teraz wszystko dzieje się w internecie, a restauracje, które działają w sieci, są o wiele chętniej odwiedzane. Instagram, Facebook, TikTok to coś z czym powinieneś się lepiej poznać, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Masz świetny lokal, zgrany zespół i niesamowicie zdolnego szefa kuchni, a w internecie aż o huczy, wszyscy czekają na wielkie otwarcie. Jedyne czego Ci brakuje to dobrej jakości produkty. Nie oszczędzaj na jedzeniu, nigdy! Jakość Twoich potraw zależy od koncepcji Twojego lokalu. Możesz prowadzić elegancką restaurację, w której serwuje się produkty z najwyższej półki, sprowadzane prosto z Włoch…albo małe, smaczne polskie bistro. Jakość dostosowujesz pod wyrafinowanie Twojego menu, ale zawsze, ZAWSZE artykuły spożywcze mają być dobrej jakości, świeże i smaczne. Serce restauracji to kuchnia, więc jeśli tam coś nie działa, nie odnosisz sukcesu.

Jak widzisz, otwarcie i prowadzenie własnego lokalu to nie jest nic łatwego, przyjemnego i taniego. Będziesz rwał włosy z głowy, będziesz pracował po 16h dziennie pomimo, że zatrudniłeś personel. Tak wygląda rzeczywistość polskiej gastronomii. Nie znaczy to, że nie jest to opłacalny biznes. Ludzie uwielbiają jadać na mieście, ludzie żyją dla jedzenia, zapotrzebowanie na gastronomie nie spadnie. Będą cięższe i lepsze momenty, ale jeśli podejdziesz do tego z głową, zaoferujesz swoim klientom coś przemyślanego i przede wszystkim smacznego, nie będziesz sknerą, a rozsądnym przedsiębiorcom, Twój lokal odniesie sukces.

Inne wpisy

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu